Monday, September 10, 2007

(1) PILU YANG MENGUSIK JIWA

PILU YANG MENGUSIK JIWA

Pagi yang hening itu, mendamaikan jiwa, menenangkan fikiran. Penghuni Mahallah
[1] Ameenah masih lena dibuai mimpi. Ada yang berpaling tubuh ke kanan dan ke kiri, ada yang kaku beradu dan ada pula yang asyik menarik selimut menyelimuti tubuh bagi menangkis hawa yang sejuk di pagi hari.

“Allahu Akbar… Allahu Akbar!!..”
“Allahu Akbar… Allahu Akbar!!..”
“Ashadu allaailaaha illallah...”

Nur bangkit dari perbaringan. Laungan azan Subuh menyedarkannya dari lena yang panjang. Jam B.U.M hitam di tangan kanan menunjukkan sudah 6.00 pagi. Nur bangun sebentar bagi menjenguk Kak Iman di katil atas. Ternyata Kak Iman masih nyenyak di perbaringan. Maklumlah berjaga sehingga jam 3.30 pagi, pastinya letih dan mengantuk. Lagipula, Kak Iman ‘uzur. Maka tidak perlulah bimbang kalau-kalau terkorban solat Subuh hanya kerana berjaga sehingga lewat malam.

“Ya Allah…” Kalimah mulia itu menjadi muqadimah hidup Nur hari itu.

“Alhamdulillahillazi ahyaana ba’da maa amaatanaa wa ilaihinnusyur[2].” Dia menadah tangan memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah Yang Maha Esa

Nur tunduk. Dia merintih perlahan.

“Ya Allah, sekali lagi aku mengingkari janjiku untuk menghadap-Mu, bermunajat dan memohon taubat pada-Mu di keheningan malam. Sudah 4 hari ya Allah. Apa dah jadi pada diriku ini. Aku rindukan nikmat ketenangan dan kebahagiaan merintih dan mengadu pada-Mu. Kurindukan air mata khauf akan seksa-Mu. Ya Allah, berikanlah kekuatan untukku mengislahkan diri agar hari ini lebih baik dari hari-hari yang telah berlalu. Ya Allah, permudahkanku agar sentiasa mengingati-Mu, bersyukur pada-Mu serta memperbaiki ibadahku. Wahai Yang Memperkenankan Doa, perkenankanlah doaku. Amin.” Ada manik putih membasahi pipi Nur yang gebu dan bersih. Ditahan esak tangisnya agar tidak mengganggu tidur Kak Iman.

Nur mula bangkit bergerak ingin ke bilik air. Langkahnya terhenti tiba-tiba. Dirasakan kesakitan yang amat sangat pada pangkal rahimnya. Pagi ini bukanlah kali pertama keadaan seperti itu menghantuinya. Kesakitan itu sudah berlanjutan hampir sebulan tanpa diketahui sesiapa. Nur terbaring mengerang kesakitan di atas katil hampir sepuluh minit. Merasa sakitnya berkurangan, dia meneruskan hajatnya membersihkan diri seterusnya mengambil wudhuk untuk menghadap Sang Kekasih.

“Allah Akbar.” Takbir dilafaz memulai perjumpaannya dengan Allah Yang Maha Esa.
Satu demi satu pergerakan dilakukannya dengan sesempurna mungkin dan toma’ninah. Al-fatihah dibaca dengan penuh penghayatan dan keinsafan. Hampir sepuluh minit berlalu, detik yang sangat menenangkan itu berakhir jua.

“Assalamualikum warahmatullah..” Dipalingkan wajahnya ke kanan sambil di dalam hati melafazkan doa ‘Allahumma inni asaluka ridhaka waljannah[3]’. Kemudian diikuti dengan salam ke kiri beserta doa ‘Allahumma inni a’uzubika min sakhatika wannar[4].

“Alhamdulillah.” diusap wajahnya perlahan. Bibirnya tidak lekang mengucapkan istighfar, tasbih, tahmid, tahlil dan takbir.
*********************

[1] Asrama atau kolej
[2] Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami, setelah mematikan kami, dan hanya kepada-Nya lah kami dibangkitkan. Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Faathul Baari XI/113 dan Muslim IV/2083.
[3] Wahai Allah, aku memohon redha-Mu dan syurgamu
[4] Wahai Allah, aku memohon perlindungan dari murka dan dari azab api neraka-Mu

No comments: