Tuesday, September 11, 2007

FAGHFIRLI YA ALLAH

Ampuni aku Ya Allah..
Kerana kelalaian dan kedhaifanku
Melayari bahtera hidup sepanjang hari
Tak tahu malu
Bergelumang dosa dan hal yang sia-sia
Iman dan taqwa dicampak jauh entah ke mana
Siang leka lupa Pencipta lalu di malamnya lena
sampai ke fajar
Walau dah dibangkitkan di malam hari
Hanya Engkau sahaja yang tahu
Betapa berat dan sukarnya jalan menuju redha-Mu
Walau hati ini tahu
Kemalasan akan mengakibatkan dosa dan murka-Mu

Ampuni aku Ya Rahman…
Semalam aku berdosa
Aku kesal
Cuba untuk menangisi dosa diri
Ku cuba
Walau bukan mudah mencairkan air mata ini yang beku akibat dari kerasnya hati
Kekerasan hati yang berakibat dari banyaknya dosa
Dosa yang berpunca dari kecintaan pada dunia
yang sementara
Ya Rabbi….
Ku damba air mata khauf itu

Namun…
Belum sempat kesedaran itu mekar berkembang
di dalam jiwa yang dhaif ini
Hari ini..
Telah ku lupa harapanku semalam
Kasih dan redha yang kudambakan dari-Mu
Aku kembali memungkiri taubatku
Dengan mudah memohon ampun pada-Mu
Lalu dengan dengan mudah juga menjemput kembali bertandang murka-Mu kepadaku

Ya Rahim…
Aku sedar
Tiada kuasa yang dapat mengatasi kekuasaan-Mu
Engkaulah sebaik-baik Perancang dan Penentu
Setiap suatu adalah tarbiyyah dari-Mu

Ya Allah….
Selamatkanlah agamaku,
Selamatkanlah imanku
Wahai Yang Membolak-balikkan hati ini….
Tetapkan hati ini pada agama-Mu
Sentiasa taat pada syariat-Mu
Istiqamah pada jalan yang diredhai-Mu

Segala puji bagi-Mu Ya Allah..
Kerana menempatkan aku ‘di sini’
Di dalam suasana yang penuh ilmu dan perlaksanaan
amal Islami
Walau Engkau lebih mengetahui hakikatnya
Diri yang faqir ini tak layak untuk semua ini
Segala puji bagi-Mu Ya Allah..
Kerana memberi apa yang ku perlukan
Walau tak semua yang ku pinta

Ampuni aku Ya Ghaffar
Kedua ibu bapaku, saudaraku, kaum kerabatku,
sahabat-sahabiah serta sekalian muslimin dan muslimat
Berilah kami hidayah dan taufiq-Mu
Kurniakan kami redha-Mu serta jauhkanlah kami
dari murka-Mu
Wahai Yang Memperkenankan doa
Perkenankanlah doa aku ini
Amin Ya Rabbal ‘Alamin….

No comments: