Friday, September 7, 2007

Yang Mana Satu

“Hidup adalah sebuah pilihan. Memilih bermakna bersedia menerima kehilangan sesuatu. Kehilangan bukan bererti kerugian. Yang hilang pasti akan diganti dengan sesuatu yang lebih bermakna.”

Setiap apa yang ada di hadapan kita akan datang beriringan. Baik atau buruk, lelaki atau perempuan, ya atau tidak, lembut atau keras, dendam atau memaafkan, sabar atau berputus asa dan lain-lain lagi. Fitrah kehidupan, pasti adanya sebab dan akibat. Setiap suatu pilihan, akan menyusul padanya kesan atau lanjutan yang berbeza.

Situasi 1 :

Wang di saku hanya berbaki RM30 untuk belanja seminggu ini. Seorang sahabat datang dengan wajahnya yang sayu dan penuh mengharap. Aku sudah menjangkakan. Sahabatku ditimpa musibah. Aku ingin memberi wang yang kumiliki kepada sahabatku itu. Kesemuanya. Bagaimana dengan wang belanjaku? Beri sebahagian? RM30 sahaja tidak mencukupi untuk belanjaku bagi tempoh seminggu, apatahlagi hanya separuh darinya. Sekiranya tidak kuberi, kasihan sahabatku. Hanya aku yang paling rapat dengannya. Emm, atau aku mungkin boleh meminjam dari sahabat yang lain. Tapi, bukankah berhutang itu amalan yang disukai oleh Rasulullah? Apa yang harus kulakukan?

Beruntunglah orang yang berkorban. Itsar adalah tingkat tertinggi dalam berukhuwwah. Kehilangan bukan bermakna kerugian. Yakinlah bahawa sesiapa yang berusaha untuk memudahkan urusan saudaranya, maka Allah pasti akan memudahkan urusannya kelak. Akan datang bantuan yang tidak disangka-sangka samada secara terus dari-Nya atau melalui makhluk-Nya.

Situasi 2 :
Saat terjaga di waktu pagi lebih kurang jam 5 pagi, terdetik di hati; masih awal lagi. Maka aku lalu meneruskan tidur. Atau sebaliknya yang berlaku. Alhamdulillah, Allah membangkitkan aku di hening pagi ini. Aku lalu bangkit dari lena yang panjang ke arah munajat yang mendamaikan.

Beruntunglah hamba yang memanfaatkan kesempatan tersedar di pagi hari dengan bangkit untuk beribadah walau sekadar solat sunat 2 rakaat @ sekadar zikir ringkas @ sekadar mengaji beberapa potong ayat Allah dari al-Quran. Rugilah hamba yang melanjutkan tidurnya tanpa menghargai kesempatan berharga itu (tersedar di pagi hari). Sedang ada hamba lain yang amat mengidami untuk bangkit beribadah di hening pagi tetapi begitu sukar untuk terjaga. Yang mana pilihanmu?? The choice is yours! You know yourself! Allah know better who I am!

Begitulah betapa setiap ketika memerlukan kita untuk berbuat keputusan. Di sinilah terlihat betapa lemahnya insan dalam menilai dan membuat keputusan. Maka, terlihat jelas betapa besar peranan istikharah. Moga Allah memberatkan hati kita pada memilih yang terbaik dalam hidup dan terpelihara dari berbuat kesilapan.
Betapa pergantungan yang sepenuhnya hanya kepada Allah. Sandarkan segala sesuatu hanya kepada-Nya walau pada seremeh-remeh perkara seperti memilih antara ingin diam atau bercakap banyak atau pada sebesar-besar perkara seperti pada menentukan ‘aqidah atau dalam memilih jodoh.

Inilah masanya untuk membuang perasaan keakuan @ ‘ananiyah (merasa segala sesuatu adalah dari kudrat dan daya usahanya semata) kepada merasa bahawa diri adalah ciptaan yang lemah dan amat memerlukan Allah sebagai sebaik-baik tempat pergantungan dan tempat meminta bantuan. Ilahi, anta maqsudi wa ridhaka mathlubi.

No comments: