Tuesday, September 18, 2007

Harap Hanya Pada-NYA

(taken from muhtarsuhaili.com)



Mengimbas Ramadhan yang hampir seminggu berlalu, aku terpaku. Apakah yang telah kulakukan pada masa yang telah berlalu itu? Apakah telah dilaksanakan apa yang kurancang dan aku hajatkan sejak sebelum Ramadhan lagi? Ya Allah, jangan kau biarkan aku termasuk di kalangan orang yang berkata-kata, tetapi tidak melaksanakan apa yang diperkatakan. Sangat besarlah kemurkaan Allah andai sedemikian rupa. Na’uzubillah..




Mengimbas kembali tazkirah malam Isnin yang kudengar 2 minggu lalu, benar-benar mengesankan hatiku. Beberapa nasihat berkenaan Ramadhan dihidangkan kepada hadirin. Antaranya, nasihat itu berbunyi:


Adalah sebaiknya berjaga di malam hari untuk bermuzakarah, untuk urusan ilmu dan ibadah. Masya-Allah, tidur di siang hari bagi orang yang berpuasa akan beroleh puasa. Apatahlagi berjaga di malam hari untuk beribadah.


Sudah 2 minggu berlalu, aku benar-benar jatuh cinta pada satu doa yang diijazahkan dari Us Raja Ahmad Mukhlis[1] pada malam itu, daripada Syeikhna; Syeikh Yusof al-Hasani. Doa itu berbunyi,


“Allahumma ikhtarli, wa la taj’alni akhtar”
Ya Allah, pilihkanlah untukku, dan jangan biarkan aku yang memilih.


Meski ringkas, namun doa itu menyimpan rahsianya yang tersendiri. Cukup besar maknanya. Betapa Allah adalah sebaik-baik penentu pada segala sesuatu dan kita adalah hamba yang lemah lagi jahil. Wallahualam..





[1] Mengingatnya membuat diri ini berasa begitu kerdil dan jahil. Meski seumurku, namun masya-Allah, ilmunya begitu luas dan mendalam. Itulah berkat sentiasa berdampingan dengan orang ‘alim dan shaleh.

No comments: