Tuesday, September 18, 2007

(3) PILU YANG MENGUSIK JIWA

*********************
'Allahmuma baariklana fi Rejab wa Sya’ban wa ballighna ila Ramadhan’
[1]
Pagi itu, 25 Syaaban. Tinggal beberapa hari sahaja lagi tetamu yang dirindui akan bertandang menziarah iaitu Ramadhan al-Mubarak. Setelah menyelesaikan bacaan mathurat, hizib Bahar dan hizib Nawawi, Nur bangkit menanggalkan pakaian solatnya dan digantung kemas di birai katil. Tingkap bilik dibuka luas. Subhanallah, bukit bukau nun terbentang di hadapan samar-samar dek kerana diselaputi kabus. Dalam kesamaran, ada sinar cahaya yang cuba memperlihatkan diri di celahan-celahan kabus dan bukit-bukau itu. Sangat indah dan memukau. Subhanallah. Sehandal mana pun seorang pelukis itu, pasti tidak akan dapat menukilkan lukisan seindah apa yang dilihat kini. Begitulah indahnya dan agungnya ciptaan Allah. Tiada tolok bandingnya. Suasana yang indah itu mengingatkan Nur pada peristiwa yang berlaku hampir 10 tahun yang lalu.

“Nur, mari kejap! Tanda nama Kak Iman jatuh dalam longkang.” Nur yang sedari tadi berada 1.5 meter dari tempat Kak Iman berdiri segera berlari untuk mendapatkannya.

“Ya Allah….” Hanya itu yang mampu Nur ucapkan.
Kalau longkang tempat jatuh tanda nama itu tidak dalam, maka dia tidak gusar. InsyaAllah, dia boleh berusaha untuk mengambilnya sendiri. Namun, kudratnya tidak mengizinkannya berbuat demikian. Sedang Nur asyik berfikir, dia menyiku Kak Iman. Serta merta pandangan keduanya terarah pada dua batang tubuh yang sedang memerhatikan mereka.

“Kak Iman, tu Muhammad dan Adam kat sana. Minta tolong mereka boleh tak?” Nur meminta pandangan Kak Iman. Dia melihat keadaan sekeliling. Tiada sesiapa melainkan Muhammad dan Adam. Mahu tidak mahu, mereka terpaksa mengharapkan khidmat Muhammad dan Adam untuk mengambil tanda nama yang terjatuh itu.

“Terima kasih.” Ucap Kak Iman pada mereka berdua.

“Lain kali hati-hati. Kami pergi dulu. Assalamualaikum.” Balas Muhammad.
Detik itu adalah buat pertama kalinya Nur dan Kak Iman bertegur sapa dengan Muhammad dan Adam. Sebelum itu, mereka hanya sekadar tahu nama. Mereka selalu dipertemukan untuk urusan tertentu. Antaranya, mereka berempat telah terpilih untuk mewakili Sekolah Menengah Islam ar-Raudhah bagi pertandingan pantun, tilawah dan hafazan. Ketika itu Nur, Muhammad dan Adam masih di Tahun 5, manakala Kak Iman di Tahun 6. Lagi pula, mereka berempat adalah antara penghuni Rumah Anak Yatim ar-Raudhah yang paling dikenali di kalangan guru, penyelia dan rakan-rakan kerana kecemerlangan mereka dalam akademik dan aktiviti luar. Mereka sama-sama aktif dan cemerlang. Hatta sehingga ke menara gading, takdir Allah menetapkan mereka sekali lagi belajar dan menetap di universiti yang sama.

“Tit tit..” Bunyi mesej mengejutkan Nur dari lamunan lampau. ‘1 message received’ tertera jelas pada skrin telefon. Mesej dari Muhammad.

Ayatnya berbunyi, ‘Salam Ramadhan al-Mubarak buat Nur dan Kak Iman. Moga sentiasa di bawah lembayung kasih sayang ALLAH. Dari Muhammad dan Adam’

Nur tersenyum sendiri sambil menekan keypad membalas mesej tersebut sesuai keadaan. Ternyata Allah mengikat hati-hati mereka. Baru sebentar tadi dia teringatkan kisah lampau mereka berempat, akhirnya tanpa disangka salah seorang dari mereka menghadirkan diri menghantar tanda ingatan dan persaudaraan. Subhanallah.

****************************
[1] Wahai Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan.

No comments: